Okres wypowiedzenia umowy o konto standardowo wynosi do 30 dni (może, ale nie musi być krótszy, jeśli nie posiadasz karty do konta). I to chyba jedyny wspólny element – przy zamykaniu kont każdy bank ma swoje zasady i procedury. Dowodzi tego chociażby sposób w jaki można złożyć wypowiedzenie umowy o konto. Niektóre banki dają taką możliwość wyłącznie w placówkach, inne jednak nie robią klientowi “pod górkę” i pozwalają zrezygnować z konta przez infolinię czy bankowość internetową.
Po decyzji o zamknięciu konta, ale jeszcze przed złożeniem wypowiedzenia, warto wykonać kilka ważnych czynności:
jeśli konto zostało otwarte w promocji z premią czy nagrodą, sprawdź czy obowiązywał (a jeśli tak to jak długo) okres lojalnościowy. Przedwczesne zamknięcie konta może Cię kosztować np. zwrot części lub całości gratyfikacji
zapisz historię konta – wyciągi można pobrać np. w formie plików PDF, CSV, XLS
pobierz potwierdzenia najważniejszych transakcji w formacie PDF (kiedyś nieoczekiwanie mogą Ci się przydać potwierdzenia opłacenia rachunków za media albo opłacenia składek do ZUS lub US. Warto też zapisać potwierdzenia wpływu wynagrodzenia – to na wypadek sytuacji starania się o kredyt – wówczas bank może poprosić o takie potwierdzenia za okres 3, 6, a czasem nawet 12 ostatnich miesięcy)
jeśli numer zamykanego rachunku masz zapisany w szablonach przelewów w bankowości internetowej swych kont w innych bankach, usuń je czym prędzej: unikniesz omyłkowego przelewu na konto, które zamkniesz
Jeśli zdecydujesz się na wysłanie wypowiedzenia listem możesz skorzystać z udostępnionego przez bank wzoru (ale udostępnia je zaledwie kilka banków). W wypowiedzeniu nie jest jednak ważny formularz, ale treść, która powinna zawierać wszystkie niezbędne informacje. Wówczas nie ma prawa nastąpić sytuacja, w której bank odmówiłby Ci wykonania dyspozycji. Możesz skorzystać z poniższego wzoru:
wypowiedzenie umowy o konto (wersja do edycji)
wypowiedzenie umowy o konto (pdf)
Pod wypowiedzeniem podpisz się zgodnie z kartą wzoru podpisu (jeśli takowy w banku składałeś).Wysyłając list koniecznie pamiętaj nadać go jako list polecony. Będziesz mieć potwierdzenie wysłania dokumentu.
Alior Bank
- placówka banku
- list (adres: Alior Bank S.A. ul. Postępu 18 B 02-676 Warszawa)
- bankowość internetowa (należy wybrać opcję „Napisz wiadomość”, następnie wysłać wiadomość po wybraniu grupy „Zamknięcie konta osobistego/konta oszczędnościowego – Klient Indywidualny” lub w przypadku korzystania z nowego Systemu po wybraniu sekcji „Wiadomości”, a następnie „Napisz nową wiadomość” w temacie zapytania należy wybrać opcję „Rachunki bankowe”, a następnie w zakładce „Dotyczy produktu” – „Zamknięcie konta osobistego/konta oszczędnościowego – Klient indywidualny”)
Bank Pocztowy
- placówka banku
- list (adres: Bank Pocztowy S.A. Centrala Bydgoszcz, ul. Jagiellońska 17, 85-959 Bydgoszcz)
- mail ([email protected]) – wysłać należy skan wypełnionego i własnoręcznie podpisanego formularza wypowiedzenia
BGŻ Optima
- po zalogowaniu do systemu transakcyjnego Pl@netw zakładce WNIOSKI. Następnie należy wybrać zakładkę ZAMKNIĘCIE RACHUNKÓW i ZAMKNIĘCIE RACHUNKU GŁÓWNEGO I CELOWEGO
BNP Paribas (w tym wcześniejszy Bank BGŻ i BGŻ BNP Paribas)
- placówka banku
- list (adres: BNP Paribas, ul. Kasprzaka 10/16, 01-211 Warszawa)
BOŚ
- placówka banku
- list (na adres placówki prowadzącej rachunek – lista placówek z danymi adresowymi tutaj, (jeżeli była w Oddziale złożona Karta Wzoru Podpisu)
Citi Handlowy
- placówka banku
- list (adres: Bank Handlowy w Warszawie S.A., Zespół Obsługi Dokumentacji Klienta ul. 5 Wileńskiej Brygady AK 16 10-602 Olsztyn)
- infolinia (złożenie oświadczenia o wypowiedzeniu przez CitiPhone, po przeprowadzonej weryfikacji) pod numerem telefonu + 48 22 692 2484
- bankowość internetowa (Citibank Online: Kontakt>Napisz nową wiadomość>; Jako temat zgłoszenia zamknięcia konta w Citibank Online wybierz Rachunki Osobiste/Oszczędnościowe, a następnie Mój Rachunek. W treści wpisz informację, że chcesz zamknąć konto.)
Credit Agricole
- placówka banku
- list (adres: Credit Agricole Bank Polska S.A., Departament Rozwoju Jakości Obsługi Klienta, pl. Orląt Lwowskich 1, 53-605 Wrocław)
- placówka Banku Pocztowego lub Placówka Poczty Polskiej
- list (adres: Bank Pocztowy S.A. ul. Jagiellońska 17, 85-959 Bydgoszcz)
- mail ([email protected]) – wysłać należy skan wypełnionego i własnoręcznie podpisanego formularza wypowiedzenia
Eurobank
- placówka banku
- list (adres: Euro Bank S.A., ul. Św. Mikołaja 72, 50-126 Wrocław)
- bankowość internetowa (należy wybrać: Konta osobiste > szczegóły konta > Zamknij konto; zamknięcie konta w ten sposób jest możliwe w przypadku klientów posiadających zabezpieczenie w postaci haseł SMS, mobilnej autoryzacji lub tokena; funkcja „zamknięcie konta” będzie widoczna, m.in. jeśli na koncie rozliczone zostały wszystkie transakcje dokonane kartą)
Getin Bank
- placówka banku
- list (adres: Getin Noble Bank S.A. COH klatka D, p. I ul. Przyokopowa 33 01-208 Warszawa)
- bankowość internetowa (należy wybrać: Oferty i wnioski =>przy „Wypowiedzenie umowy rachunku” należy wybrać opcję „Złóż”)
Idea Bank
- placówka banku
- list (adres: Idea Bank S.A., ul. Przyokopowa 33, 01-208 Warszawa, z dopiskiem “Departament Operacji”)
- infolinia pod numerem 22 101 10 10 lub 801 999 111 (7 dni w tygodniu w godzinach 8.00 – 20.00)
ING Bank Śląski
- placówka banku
- list (adres: ING Bank Śląski, ul. Sokolska 34, 40-086 Katowice: Wymagane informacje:- imię i nazwisko posiadacza,- numer PESEL, – numer konta IBAN, który ma być zamknięty,- numer konta, nazwa banku, na który mamy przekazać pozostałe pieniądze)
Inteligo
- list (adres: Inteligo Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A., ul. Sienkiewicza 12/14, 00-944 Warszawa) – wzór wypowiedzenia na stronie banku
- mail ([email protected] – wyłącznie dla osób korzystających z bezpiecznego podpisu elektronicznego – podpis kwalifikowany)
mBank
- placówka banku
- list (adres: mBank S.A. Bankowość Detaliczna Skrytka Pocztowa 2108 90-959 Łódź 2)
- w bankowości internetowej (zakładka Pasaż > Market> Usługi > Wypowiedzenie umowy)
- infolinia (42 6 300 800 lub 801 300 800)
- połączenie z ekspertem mBanku online audio lub video
Millennium
- placówka banku
- list (adres: Bank Millennium S.A., ul. Stanisława Żaryna 2A, 02-593 Warszawa)
- infolinia (22 598 40 40 lub 801 331 331) po zalogowaniu Millekodem i H@słem1
- bankowość internetowa (Konta > Wnioski > Zamykanie konta w Millenet)
Neobank
- placówka banku
- list (adres: Wielkopolski Bank Spółdzielczy, ul. Grochowe Łąki 4, 61-752 Poznań)
- infolinia (61 8 512 551)
- bankowość internetowa (w treści formularza kontaktowego należy wpisać prośbę o zamknięcie rachunku)
Nest Bank (w tym wcześniejszy Bank Smart i BIZ Bank)
- placówka banku
- list (adres: Nest Bank SA ul. Wołoska 24, 02-675 Warszawa) – gotowy wniosek o zamknięcie konta na stronie banku
- infolinia (801 800 188 lub (22) 438 41 41) z użyciem kodu TelePIN
- mail ([email protected]) – wysłać należy skan wypełnionego i własnoręcznie podpisanego formularza wypowiedzenia umowy o konto
Noble Bank
- placówka banku
- list (Getin Noble Bank SA, COH klatka D, p. I, ul. Przyokopowa 33, 01-208 Warszawa)
- bankowość internetowa (w zakładce „Oferta i Wnioski”).
- list (Orange Finanse, mBank S.A. Oddział Bankowości Mobilnej w Łodzi, Wydział Obsługi Klientów, Skrytka Pocztowa 2108, 90-959 Łódź 2) – wzór wypowiedzenia na stronie banku
- infolinia (42 19 300)
- bankowość internetowa (Oferta dla ciebie > Oferta bankowa>Usługi > Wypowiedzenie umowy)
Pekao SA
- placówka banku
- list (adres placówki prowadzącej rachunek – dane teleadresowe Oddziałów Banku dostępne są na stronie internetowej Banku tutaj)
PKO BP (w tym klienci byłego Nordea Bank)
- placówka banku
- list (na adres placówki prowadzącej konto) – wzór wypowiedzenia na stronie banku, dane teleadresowe placówek banku
Plus Bank
- placówka banku
- list (adres: Plus Bank S.A., Centrum Obsługi Dokumentów, ul. Zwierzyniecka 18, 60-814 Poznań)
Raiffeisen Polbank
- placówka banku
- list (adres: Raiffeisen Bank Polska S.A., ul. Grzybowska 78, Warszawa 00-844)
- infolinia (801 180 801, 22 549 99 99 lub 519 299 999)
- bankowość internetowa (wiadomość wysłana w nowej bankowości R-Online)
- czat autoryzowany
Santander Bank Polska (wcześniej BZ WBK)
- placówka banku
- list (należy go przesłać na adres oddziału, w którym prowadzony jest rachunek lub na adres Santander Bank Polska S.A. al. Jana Pawła II 17, 00-854 Warszawa; /gdy klient banku przebywa w kraju/, zarówno dokumenty, tożsamość jak i własnoręczność złożonych podpisów powinna być potwierdzona przez notariusza; /gdy klient przebywa za granicą/ zarówno dokumenty, np. paszport, dowód osobisty, jak i tożsamość osób i własnoręczność złożonych podpisów powinna być potwierdzona przez jedną z instytucji: notariusz, polska placówka dyplomatyczna lub konsularna, inny podmiot ustawowo upoważniony do dokonywania takich czynności przez dane państwo);
- infolinia (1 9999, /+48 61 81 19 999)
- połączenie wideo z doradcą online (po zalogowaniu się do Santander internet, w zakładce /Twoje sprawy/ – /Konta/)
T-Mobile Usługi Bankowe
- placówka banku
- list (Alior Bank S.A., Oddział T-Mobile Usługi Bankowe, ul. Postępu 18B 02-676 Warszawa)
- infolinia (12 19 506)
- bankowość internetowa (Srzynka pocztowa > Utwórz nową wiadomość, kategoria “Pytanie”)
- Wirtualny Oddział w panelu audio lub wideo
Toyota Bank
- list (adres: Toyota Bank Polska S.A., ul.Postępu 18 b, budynek Orion, 02-676 Warszawa)
- mail ([email protected] – skan pisma z własnoręcznym podpisem)